Dolda transporter

I en djungel av märkningar som påstår sig vara miljövänliga och ekologiska osv. är det inte alltid så enkelt att veta vad man ska leta efter eller vad märkena står för. Mängden olika märken som finns idag gör det hela inte enklare och det som är tänkt att hjälpa konsumenterna att veta vad de ska leta efter leder snarare till förvirring. Vi kan dem mest kända så som svanen, bra miljöval och KRAV-märket. Vi vet att det två först nämnda är stämplade på produkter som anses vara miljövänliga och vi vet att KRAV-märket finns på ekologiska varor, men mycket mer än så är inte allmängiltigt.

Jag läste runt lite för att ta reda på vad man ska leta efter om man vill undvika produkter som transporterats runt halva jordklotet innan det hamnat i ens egna händer och fann bland annat Änglamark. Änglamark är Coop forums egen märkning av produkter som är ekologiska och står för hållbar konsumtion och den enskilda människans hälsa. Alla grödor odlas utan bekämpningsmedel och konsgödsel. Kött och mejeriprodukter kommer från djur som ätit ekologist foder och har varit utomhus. Förutom detta verkar Änglamark för att bidra till minskade transporter och koldioxidutsläpp. Detta genom förkortningar av transporter och minskad förpackningsmängd.

Något som de flesta nog inte tänker på är all transport bakom produktionen av en produkt. Till exempel kan schampot i sig vara tillverkat i Indien och plastförpackningen i sin tur i Taiwan. Schampot och förpackningen ska sedan trasporteras till ytterligare en destination för att föras samman, packiteras och skeppas vidare till våra matbutiker. Detta beror såklart på snåla producenter som tillverkar sina produkter där det är billigast. Därmed kan schampo som påstås vara ekologiskt framodlad och snäll mot miljön alltså färdats flera 1000 mil innan den landat i mitt eget badrumsskåp. Hur miljövänligt är det egentligen? Inte speciellt, de flesta vet att koldioxidutsläppen från bilar och flygplan är förödande för miljön och påverkar den globala uppvärmingen.

Det kan vara värt att tänka på!

//Malin

 

Källor:

http://www.goldenair.se/huvudmeny/miljoearbete/hur-paaverkar-vaara-plan-miljoen.aspx

http://bidra.nu/Bidra_Markning.html


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0